Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkół w Karczmiskach

Spotkanie projektowe w Katowicach

Utworzono dnia 27.05.2018

W dniach od 9 kwietnia do 14 maja 2018 roku odbyło się czwarte spotkanie nauczycieli i uczniów współpracujących w programie Erasmus + pod hasłem: „Efektywne metody w uczeniu się” (EPRAL). Tym razem gospodarzem wydarzenia byli nauczyciele, uczniowie i dyrekcja oraz rodzice z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Katowicach.
Poniedziałek był dniem, w którym przywitały nas Katowice. Uczniowie udali się do domów swoich przyjaciół, z którymi poznali się miesiąc wcześniej i prowadzili ożywione rozmowy telefoniczne, jak również kontaktowali się przez WahatsApp, Messenger i Skype.
We wtorek rano przekroczyliśmy mury szkoły i od razu przywitały nas przyjaźnie uśmiechnięte twarze i pięknie udekorowany korytarz. Podczas zwiedzania placówki mogliśmy podziwiać wiele wystaw prezentujących dziecięcą twórczość związaną z głównym hasłem projektu: „Zmiany klimatu na Ziemi”. Podczas tej wędrówki odwiedzaliśmy, każdą pracownię i mogliśmy poznać sposób nauczania oraz zaplecze dydaktyczne szkoły. Następnie wzięliśmy udział w powitalnym przedstawieniu ekologicznym, które przybliżyło problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz niepokojącymi zmianami zachodzącymi na naszej planecie.
Popołudnie poświeciliśmy na zwiedzanie zabytkowej dzielnicy  Katowic – Nikiszowiec. To robotnicze osiedle dla górników zostało zbudowane w latach 1908-1924 na terenie gminy Janów. Jego nazwa pochodzi od szybu "Nickisch", wybudowanego w 1906 r. W osiedlu na powierzchni 200 000 m² znajduje się około 1000 mieszkań, ponadto: park ludowy, budynek administracyjny, cechownia, łaźnia, dom noclegowy i duży kościół a także gospoda, placówka policji, sklepy, pralnia i szkoła z mieszkaniami dla nauczycieli. Pojedynczy budynek mieszkalny składał się ze 165 mieszkań. Typowe mieszkanie w Nikiszowcu składało się z 2 pokoi z kuchnią i miało powierzchnię około 63 m². Architektoniczną całość tego miejsca stanowi zabudowa z czerwonej cegły. W samym sercu dzielnicy odwiedziliśmy Muzeum Historii Katowic mieszczące się w dawnym budynku pralni i magla. Mogliśmy podziwiać trzy stałe wystawy:
Wokół mistrzów Grupy Janowskiej prezentująca prace malarzy amatorów – pracowników kopalni „Wieczorek” - m.in. Teofila Ociepki, Pawła Wróbla, Erwina Sówki, Ewalda Gawlika, Gerarda Urbanka, Bolesława Skulika, Pawła Stolorza, Leopolda Wróbla;
Woda i mydło najlepsze bielidło. W pralni i maglu na Nikiszowcu poświęcona historii budynku. Przedstawia cały cykl pracy, jaką musiały wykonać kobiety, rozpoczynając od przyniesienia ciężkiego kosza do pralni, poprzez pranie na tarach, suszenie, maglowanie i kończąc na misternym ułożeniu pachnących, wygładzonych tkanin - owiniętych w czysty maglownik - w wiklinowym koszu;
U nos w doma na Nikiszu prezentująca wystrój wnętrza typowego, dawnego nikiszowieckiego mieszkania złożonego z kuchni i dwóch pokoi.
W środę niezapomniane wrażenia dostarczyła nam wizyta w Zagrodzie Żubrów w Pszczynie. Spacer po tym niezwykłym miejscu, obserwacja zachowań tamtejszych zwierząt, poznanie żubrzej rodziny oraz innych gatunków zwierząt np. pawia indyjskiego, bażanta diamentowego,  gęsi łabędzionosej, jeleni czy dzików, było doskonałą lekcją edukacji przyrodniczej, ekologii oraz ochrony środowiska. Nauka poprzez dobrą zabawę oraz kontakt z naturą, to jest to!
Następnym punktem naszej podróży była Góra Żar (761 m). Na szczyt leżący w Beskidzie Małym wjechaliśmy w ciągu 5,5 minuty kolejką linowo-terenową należącą do Polskich Kolei Linowych S.A. Na samej górze podczas pikniku mogliśmy podziwiać rozciągającą się przed nami panoramę na Kotlinę Żywiecką z Jeziorem Żywieckim oraz wznoszące się nad nią Szczyty Beskidu Żywieckiego i Śląskiego. Na szczycie tego wzniesienia znajduje się najwyżej położony w Polsce zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej należący do Elektrowni Porąbka-Żar, którą również zwiedziliśmy. Jest to druga co do wielkości tego typu elektrownia w Polsce i jedyna w kraju elektrownia podziemna mieszcząca się w Międzybrodziu Bialskim w obrębie kaskady rzeki Soły. W trakcie wycieczki mogliśmy zobaczyć jak działa zakład a przewodnik przytoczył nam szczegóły techniczne i podzielił się z nami ciekawostkami.
Naszą środową eskapadę zakończyliśmy kolacją w Warowni Pszczyńskich Rycerzy -  średniowiecznej restauracji w Pszczynie. Mogliśmy popróbować tradycyjnej strawy i napitków własnej produkcji, tak jak na królewską ucztę przystało. Wielką atrakcją i wyzwaniem dla naszych uczniów był niezwykły plac zabaw otaczający budynek. W średniowieczny nastój wprowadzał nas wystrój sal, rycerskie zbroje, zaprezentowany taniec a nawet toalety. Ogromnym powodzeniem cieszyły się tamtejsze dyby… czyżby tęsknota naszych uczniów za innym systemem motywacyjnym ;)
Czwartek poświęciliśmy na realizację zadań związanych z głównym hasałem naszego projektu. Uczniowie Katowickiej szkoły pod czujnym okiem nauczycieli przygotowali prezentację projektu edukacyjnego: Zmiany klimatyczne i ich skutki na każdym kontynencie naszej planety. Podziwialiśmy efekty pracy: przygotowane wiadomości w postaci krótkich referatów, makiety, plakaty, mapy i scenki. Następnie nauczyciele udali się na spotkanie projektowe, na którym zostały przestawione dotychczasowe efekty pracy oraz zaplanowane nowe działania. W tym czasie uczniowie tworzyli ogromne gry planszowe dotyczące zanieczyszczenia środowiska, efektu szklarniowego i anomalii pogodowych, które towarzyszą zmianom klimatycznym. Dzień zakończył się przemiłą kolacją przygotowaną w szkole przez rodziców. Mieliśmy okazję skosztować typowych śląskich potraw tj.: buchta, pyzy, galaret czy wodzionka.
W piątek bardzo wcześnie rano wyruszyliśmy do Wieliczki i Krakowa.
Kopalnia Soli „Wieliczka” – kopalnia soli kamiennej w Wieliczce pod Krakowem. Podczas prawie dwugodzinnego spaceru mogliśmy podziwiać wykute w soli piękne komory, niesamowite piękne jeziora, majestatyczne konstrukcje ciesielskie i unikalne solne rzeźby. Blisko 3 kilometry krętych korytarzy, 800 schodów do pokonania i zejście na głębokość ponad 100 metrów pod ziemię. Nic dziwnego, że nie jeden raz te widoki zapierały nam dech w piersiach, zwłaszcza wyjazd windą na powierzchnię. Ogromne wrażenie zrobiła na nas Kaplica św. Kingi, gdzie znajdują się Jej relikwie. Ta podziemna świątynia znajduje się 101 metrów pod ziemią i ma wymiary: ok. 54 m długości, ok. 18 m szerokości i ok. 12 m wysokości. Posadzka jest wyrzeźbiona w jednolitej solnej bryle, a żyrandole sporządzone są z solnych kryształów. W kaplicy znajdują się płaskorzeźby ilustrujące wydarzenia z kart Nowego Testamentu.
 Kraków to miasto na prawach powiatu, położone w południowej Polsce, nad Wisłą, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców i powierzchni. Dawna stolica, miasto koronacyjne i nekropolia królów Polski. Stolica województwa małopolskiego. Idąc Ulicami Starego Miasta mogliśmy zobaczyć, że Kraków to istny tygiel, w którym tradycja miesza się z nowoczesnością. Mieliśmy okazję podziwiać: Zamek Królewski na Wawelu, Kościół Mariacki ze zjawiskowym ołtarzem Wita Stwosza, Sukiennice. Największą atrakcją wśród najmłodszych uczestników wycieczki był Smok Wawelski, który stoi pod Wzgórzem Wawelskim nad Wisłą i zieje ogniem na turystów.
Sobota była dniem pożegnania z uroczym miastem oraz innymi uczestnikami spotkania projektowego. Na trasie do domu odwiedziliśmy Śląski Ogród Zoologiczny w Chorzowie. Już od bramy głównej mogliśmy podziwiać obszerne wybiegi, gdzie zobaczyć można było przedstawicieli świata zwierząt z różnych stron Ziemi. I tak mogliśmy obserwować: niedźwiedzie, słonie, żyrafy, wielbłądy, kuce i osły, nosorożce, antylopy. To doskonała okazja do poznania behawioru zwierząt, które na co dzień są dla nas niedostępne.
W tej wspaniałej przygodzie uczestniczyli:
- Uczniowie: Kamila Medyk, Katarzyna Osuch, Kinga Bartnik, Wojciech Usarek, Paweł Krawczyk,
- Nauczyciele: Beata Budkowska-Liponoga, Barbara Goliszek, Izabela Kamińska.
Jeszcze raz dziękujemy naszym Gospodarzom z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Katowicach, za wspaniałe przyjęcie :D
A wszystko to jest możliwe dzięki p. Monice Ptasińskiej-Romanowskiej, którą serdecznie pozdrawiamy :***